Maandag 02 maart 2015
“De nieuwe liquidatiereserve”
DEEL 1: Fiscale Club en AV in het GOSSET Hotel, A. Gossetlaan 52, 1702 Groot-Bijgaarden
17 u - Fiscale Club - “De nieuwe liquidatiereserve”
- Dat de regering Di Rupo het algemeen tarief van de roerende voorheffing voor liquidatieboni en dividenden op 25% heeft gebracht, is intussen genoegzaam bekend. Inzake de liquidatieboni voorzag zij wel in een tijdelijk overgangsregime, dat inhield dat de reeds belaste reserves in de vennootschap onder de vorm van een dividend konden worden uitgekeerd aan de aandeelhouders met een heffing van 10% roerende voorheffing (in plaats van het normale tarief van 25%). Daartegenover stond wel dat het ontvangen netto-dividend onmiddellijk in het kapitaal moest worden gebracht, via een kapitaalverhoging. De ‘geïncorporeerde reserves’ worden vervolgens als fiscaal gestort kapitaal beschouwd, die na verloop van een wachtperiode van 4 (KMO’s) of 8 (grote vennootschappen) jaar belastingvrij kunnen worden uitgekeerd. De mogelijkheid om van deze maatregel gebruik te maken is inmiddels verstreken.
- De regering Michel I heeft besloten deze tijdelijke maatregel nu permanent te gaan invoeren, zij het onder een ietwat gewijzigde vorm. De nieuwe regeling is deel van de programmawet die verschenen is in het BS van 29 december 2014.
- De maatregel zal toelaten dat KMO-vennootschappen jaarlijks hun winst (na vennootschapsbelasting), deels of volledig, kunnen toewijzen aan een zgn. ‘liquidatiereserve’. Dit kan echter niet zomaar: bij de aanleg van zo’n liquidatiereserve is een “bijzondere“ belasting van 10% van het gereserveerde als “liquidatiereserve” geboekte bedrag verschuldigd. Hiertegenover staat dan wel dat wanneer bij latere vereffening van de vennootschap de liquidatiereserve wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders, zij hierop niet meer worden getaxeerd. De heffing van 10% bij aanleg van de reserve maakt dan immers onmiddellijk de eindheffing uit.
- Tevens wordt voorzien dat het geboekte bedrag aan “liquidatiereserve” eveneens kan uitgekeerd worden na een “sperperiode” van 5 jaar waarbij alsdan dit bedrag kan uitgekeerd worden mits een bijkomende roerende voorheffing van 5 %. Aldus wordt een optimalisatie dividenduitkering verwezenlijkt aan 15 %.
- Wanneer deze nieuwe maatregel precies ingaat en hoe vennootschapsrechtelijk en fiscaal moet worden gehandeld zal op basis van een aantal specifieke aandachtspunten door de heer Gislenus Bats in zijn gekende stijl worden toegelicht.
Spreker: Guy Bats, Ere-bedrijfsrevisor, Zaakvoerder ASK bvba
Moderator: Marc Cogen, Accountant/Belastingconsulent, Voorzitter BAB-Brabant
Duur van het seminarie: 1u - Erkenning IAB en BIBF
18 u - Aanvang Algemene Vergadering in het GOSSET Hotel
Agenda Algemene Vergadering
- Inleiding door de heer Marc Cogen, Voorzitter
- Aanstelling stemopnemers
- Verslag van de secretaris, de heer Jos Van Roosbroeck, betreffende de werking in 2014 en voorstelling programma 2015
- Verslag van de penningmeester, mevrouw Nathalie Nuelant – Resultaten 2014 – Budget 2015
- Verslag van de commissaris, de heer Gaby Indigne
- Goedkeuring van het lidgeld 2015
- Kwijting aan de leden van de Raad van Bestuur en aan de commissaris voor 2014
- Ontslag en verkiezing van maximum zes bestuursleden
- Varia – …
Overeenkomstig artikel 26 van de statuten zijn volgende bestuursleden uittredend:
Herman De Cnijf, Jan Lammens, Willy Maeckelbergh, Rik Van Cakenberghe en Patrick Bruggeman. Alle vijf stellen ze zich herverkiesbaar.
Carl Theys, die het voorbije jaar adviserend bestuurslid was, stelt zich eveneens kandidaat.
Indien u geïnteresseerd bent om zelf mee te werken in de Raad van Bestuur kan u uw kandidatuur stellen door u aan te melden op het inschrijvingsformulier en dit uiterlijk voor maandag 23 februari 2015.
Wie niet aanwezig kan zijn op de algemene vergadering en toch zijn/haar stem wenst uit te brengen, kan gebruik maken van het bijgaande volmachtformulier (klik hier). Gelieve het te ondertekenen (voorafgegaan door de geschreven vermelding “goed voor volmacht”) en terug te mailen naar info@babbrabant.be Indien u de naam van de volmachtdrager niet heeft ingevuld zal het insturen van deze volmacht tot gevolg hebben dat de Raad van Bestuur een gevolmachtigde aanduidt, ermee rekening houdend dat per lid er maximum twee volmachten kunnen worden gegeven (artikel 18 van de statuten).
DEEL 2: Receptie en Diner in RESTAURANT MICHEL
Aanvang Receptie om 19.30 u
Bijzondere aandacht: deelname tot en met de receptie is GRATIS, OOK VOOR DE VERGEZELLENDE PARTNERS.
Aanvang Diner 20 u
Praktische inlichtingen:
Plaats:
Fiscale club en Algemene vergadering:
Gosset Hotel, A. Gossetlaan 52, 1702 Groot-Bijgaarden
Tel. 02/466.21.30
Receptie en Diner:
Restaurant Michel, Schepen Gossetlaan 31, Groot-Bijgaarden,
tel. 02/466.65.91 - fax 02/466.90.07
Deelname in de kosten van het diner:
100 EUR per persoon (diner, aperitief, wijnen, dienst en BTW inbegrepen) mits betaling op rek van BAB-Brabant IBAN: BE29 0012 2500 0064 - BIC: GEBABEBB uiterlijk op donderdag 26.02.2015 (met vermelding “Deelname diner 2 maart 2015”).
Nadien wordt de prijs 120 EUR (dus speciale korting van 20 EUR voor de stipte betalers).
Laattijdige inschrijvers betalen dus de normale prijs van 120 EUR.
Annulering kan zonder kosten tot en met 26.02.2015.
Wij hopen dat een zo groot mogelijk aantal leden, in voorkomend geval vergezeld van hun partner, zal deelnemen aan BEIDE delen van de avond.


